Content is overall

Soms denk je uren na over een paar zinnen en soms bedenk je in een split second een toffe slogan. Snel schrijf ik het dan op of zet ik het in mijn telefoon. Want je bent het zo weer kwijt. Vorige week zaterdag nog. Ik was in onze tuin bezig met blad harken. Voordat ik het wist was ik een halve dag verder, want ik nam nog een deel van de tuin van de buren mee. Het resultaat; blaren op mijn vingers, een stijve rug en koude tenen. Niks gewend hè…

Ik kwam erachter dat bladharken niet mijn grootste hobby was. Maar ondertussen had ik wel mooi een advertentietekst van Hoveniersbedrijf Barrie Dijkman bedacht: “Als bladharken niet je hobby is, dan bel je toch gewoon met Barrie!” En Barrie vond het mooi. En mijn buurvrouw zal wel gedacht hebben: ‘Wat zit Martijn toch elke keer op zijn telefoon te typen!’

Strakke voorzet

Een mooi hulpmiddel om content te maken is een inhaakkalender. Een kalender waarbij je heel overzichtelijk per maand kan inhaken op een feestdag of activiteit. Zelf heb ik sinds april ook een hele uitgebreide versie op onze website staan. Natuurlijk wel een echte Sallandse inhaakkalender met (bijna) alle pure Sallandse evenementen, aangevuld met de landelijke feestdagen en evenementen. Een inhaakkalender is echt een mooi kapstok om pakkende social media berichten te maken. Maar de kunst is om er wel jouw eigen gevoel in te leggen. De kalender is alleen maar een strakke voorzet. Jij moet hem inkoppen!

De Dag van…

Maar tjonge jonge, wat word je dood gegooid met ‘de dag van dit, de dag van dat’. Waar is eigenlijk nog geen dag van? En wie verzint het allemaal? Op sommige populaire dagen wordt wel heel veel gepost. Het viel me echt op tijdens de Dag van de Ondernemer. Toen zag ik zoveel berichten voorbij komen in mijn tijdlijn met de hashtag #dagvandeondernemer. Ik dacht toen wel: ‘Ai! Op deze dag ben je niet meer origineel en sneeuwt je bericht onder in de massa.

Gouden tip

Ik heb een gouden tip voor je. Plaats het bericht een dag eerder. Dan ben je origineel en uniek. “Morgen is het de Dag van de ondernemer. Wat geniet ik nog elke dag van de stap die ik elf jaar geleden heb gezet. Wil je een keer sparren over het ondernemersschap? Je weet me te vinden. Ik wens alle ondernemers heel veel werkplezier morgen!” #lovemyjob #dagvandeondernemer

Kroketje

Het leuke van het gebruik van de inhaakkalender is dat je ook meer te weten komt. Wist jij dat 9 oktober de dag van de kroket is? Ik wel en ik maakte er een leuk bericht voor Catering by Erwin van. “Vandaag is het Nationale Krokettendag. Wat is een kroket toch heerlijk. Lekker krokant en wat is die, altijd net iets te hete vulling, toch lekker. Mmm! Tag een vriend, vriendin of collega met wie jij wel eens een kroketje wilt eten?”

Je ziet het. Content is overall. Uh! Ik bedoel eigenlijk overal. Maar als je volgende maand een social media post van Elco Totaal voorbij ziet komen, dan begrijp je de woordgrap!  Ik wens je fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2021 toe.

Martijn Jansman
Creatief Pionier
N35 Creatief


HET ZIJN GOUDEN TIJDEN VOOR DE COMPLOTDENKERS

Het is een mooi affiche. De Champions League finale van het seizoen 2019-2020. Ook al is de entourage vanwege COVID-19 ver te zoeken; het duel Paris St. Germain-Bayern München biedt 100% garantie op een schitterende pot voetbal. Normaal gesproken kijk ik het samen met een groep vrienden. Uiteraard met lekkere hapjes en de koude pilseners binnen handbereik

Wat is nog normaal?

Maar ja, wat is nog normaal? Een Champions League finale die in mei wordt gespeeld en algemeen geldt als de kroon op een mooi seizoen wordt nu afgewerkt op zondag 23 augustus. Op het moment dat de vaderlandse eredivisie de aftrap van een nieuwe voetbaljaargang beleeft… En we moeten het deze avond ook nog eens stellen met een kil, leeg stadion. Dus, zonder de emoties van luid scanderende supporters.

The Great British Bake Off

Hoewel de twee beste clubteams ter wereld op de grasmat staan, beginnen mijn gedachten in deze trieste ambiance al snel af te dwalen. Het mobieltje biedt even uitkomst en ik struin wat door de laatste Facebookberichten. In de pauze is het tijd om even langs de andere kanalen te zappen. Ik blijf hangen bij The Great British Bake Off. Het programma waarop de Jannie en André show ‘Heel Holland Bakt’ is geënt. Het blijkt zelfs de finale te zijn. 

Het moment suprême

Als we de voorbeschouwing moeten geloven, kan het eigenlijk wel schriftelijk worden afgedaan. Er is namelijk een uitgesproken favoriet die er in de afgelopen afleveringen met kop en schouders boven uitstak. Gelukkig zijn er – net als in de sport – altijd verrassingen. En gaat het niet alleen om bovengemiddeld talent, maar ook om het vermogen op het moment suprême over stalen zenuwen te beschikken.

Echte tranentrekker 

Uitgerekend bij het laatste onderdeel – het spektakelstuk – gaat het hartstikke mis. En moet ze de plaats in de spotlights, die al voor haar was gereserveerd, afstaan. Ten overstaan van haar familie en vrienden buigt de beoogde winnares nederig het hoofd. Het is een echte tranentrekker en ik worstel om het droog te houden. Ik schrik. Het is inmiddels diep in de avond en de Champion (Bayern) zit al aan de champagne. Ik ging zo op in de strijd der meesterbakkers dat ik de tijd helemaal uit het oog ben verloren.  Vind ik het erg? Nee, eigenlijk niet!

Waar is mijn mannelijkheid gebleven?

Het is een lange aanloop voor waar ik eigenlijk naar toe wil. Dat het corona lijkt alsof ik mijn mannelijkheid ben verloren. Liever kijken naar een show met (mis)baksels dan naar de fijnbesnaarde techniek van (overbetaalde) voetbalprofessionals. Een week later sta ik zelfs voor het eerst van mijn leven een appeltaart met noten te bakken. Wat is er met me aan de hand? Ik ben niet de enige die er last van heeft. Toen een Rotterdamse vriend op bezoek kwam, gingen we na een paar speciaal biertjes al over op de wijn. Want, dat is toch veel meer genieten, zeiden we tegen elkaar. Al pratende over onze kookprestaties van de afgelopen weken….

Pas op voor de algoritmes

Het lijkt wel een plan van hogerhand om ons mannen in mentaal opzicht van onze ‘cojones’ (dat woord wilde ik altijd al een keer gebruiken…) te ontdoen. Maar, dat is natuurlijk je reinste onzin. Of… 
Als je de legendarische uitzending van Zondag met Lubach hebt gezien, dan ga je daar zeker aan twijfelen. Door corona lijken we niet meer helder te kunnen denken. Het is de voedingsbodem voor de complotdenkers onder ons. Ze beleven gouden tijden. Maar, het zijn natuurlijk gewoon de algoritmes van Google die ons leven langzaam overnemen. Wat we zoeken, wat we kijken en wat we eten; alles is voorbestemd. En dat is geen complot. Hooguit van Google en andere zoekmachines…

Rudi Buitenkamp

De lockdownvinger en andere coronawoorden

Het is zo’n verhaal dat je (ooit) vertelt aan de kleinkinderen. Opa die – ah toe, nog één keer dan – uit de doeken doet hoe het er toch aan toe ging in twintigtwintig. Hoe je je toen tweeëneenhalve maand moest zien te vermaken met online dorpsbingo’s, pubquizjes en gezellig samen online aan een wijntje nippen. In plaats van even een keer in de rol te kruipen van badkuip en jezelf eens lekker te laten vollopen in de stamkroeg. 

“Die kleuren zien er heel anders uit!”

Gelukkig weet het bedrijfsleven ons steeds vaker te vinden voor de ontwikkeling van logo’s en huisstijlen. Als we dan via de mail het een en ander toesturen, belt de klant ons standaard even op voor een eerste reactie. Vrijwel altijd in opperste verbazing. Dat we als N35 Creatief zo goed aanvoelen hoe het bedrijf zich wil presenteren en tegelijk iets verrassends hebben weten te creëren.

DOESLIEF, het woord van 2020!

We kunnen twintigtwintig gerust beschouwen als een verloren jaar. Sportaccommodaties en sportscholen op slot, geen theatervoorstellingen, de kroegen vergrendeld en voorlopig nog geen uitzicht op dorpsfeesten en festivals.