Casus

Gemeente Raalte

Nieuwe logo

De Klantvraag
“Ons logo is toe aan een vernieuwingsslag. Willen jullie meedoen aan een pitch met drie bureaus en met een voorstel komen voor modernisering?

De opdracht
Natuurlijk willen we dat. Zo’n kans komt niet elke dag voorbij. En als je bang bent voor de concurrentie, dan is het beter om de strijd niet eens aan te gaan. Met Team N35 hebben we gebrainstormd en we kwamen tot de (brutale) conclusie dat we de klantvraag iets moesten oprekken. Een logo van een ander vernieuwen is lastig. Beter is het om een compleet nieuw logo te presenteren dat past bij de huidige tijdsgeest.

In een interne brainstormsessie stelden we een aantal belangrijke uitgangspunten vast. Dat het hier geweldig wonen, werken, leven en recreëren is. Dat het belangrijk is om de negen kernen evenveel waardering te geven. Iedere kern is uniek en samen zijn we één. Met die uitgangspunten zijn we aan de slag gegaan.

Het nieuwe logo straalt blijdschap en vreugde uit. En de kleuren geel, groen en blauw hebben elk een relatie met de omgeving én met kernwoorden die voor de gemeente Raalte belangrijk zijn. Het bleek de winnende inzending en dat maakte ons natuurlijk apetrots. Nadat de champagnefles de bodem had bereikt – zo’n succes willen we wel even vieren – was het tijd om een huisstijlhandboek te maken en met het communicatieteam van de gemeente diverse middelen uit te rollen. Het resultaat is o.a. te zien op www.raalte.nl.