Persberichten

Persberichten

Het geheim van de grootste kans op plaatsing

Persberichten

Een berichtje op Facebook, een (nieuws)brief naar zakelijke relaties. Het is allemaal prima om jouw boodschap voor het voetlicht te brengen. Heb je echt iets te melden dat voor de hele buitenwereld interessant is – denk aan een jubileum, open dag, nominatie voor een award, evenement, uitbreiding, overname, verhuizing of inloopspreekuur – dan is het slim ook de pers in te lichten. Zowel de offline- als online media. Met onze ervaring in de journalistiek weten we precies hoe ‘de andere kant’ denkt. En wat we nodig hebben om het persbericht geplaatst te krijgen!

Zorg er voor dat het persbericht in begrijpelijke taal wordt geschreven. Klinkt logisch, maar het gebeurt niet altijd. En zorg dat de media de belangrijkste feiten snel op een rijtje hebben. Uiteindelijk wil je de journalist bewegen tot plaatsing van het bericht en/of het maken van een afspraak voor een interview.

Lees hier onze 10 tips voor een persbericht met een gouden randje!

  1. Bepaalde de informatieboodschap van het persbericht
  2. Kies de doelgroep voor jouw persbericht (regionale media, landelijke media, branchegerichte media) en maak een duidelijke perslijst
  3. Bedenk een prikkelende titel
  4. Vermeld in de eerste 5 regels van het persbericht de 5 w’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) en de h (hoe)
  5. Vermijd ambtelijke taal
  6. Vermijd zoveel mogelijk hulpwerkwoorden zoals zullen, kunnen en worden
  7. Sluit het persbericht altijd af met: Noot voor de redactie waarbij je jouw naam en telefoonnummer vermeldt zodat ze contact kunnen opnemen voor meer informatie
  8. Controleer het bericht op type- en spelfouten
  9. Schrijf kort en bondig, max. 400 woorden
  10. Stuur altijd een goede foto mee. Goed betekent: in hoge resolutie, van toegevoegde waarde op het persbericht en bij voorkeur liggend

Hulp nodig bij het schrijven van een persbericht?

Met onze tien tips beschik je in de basis over een prima persbericht, maar misschien zie je er nog steeds als een berg tegenop. Kost het je te veel tijd en laat je het daardoor maar liggen. Dat is erg jammer. Neem contact op met onze taalkunstenaars Yvonne van Deursen of Rudi Buitenkamp. Beiden hebben grote ervaring als het gaat om de productie van journalistieke teksten voor dag-, week- en vakbladen en het schrijven van persberichten. Ze kennen dus de kneepjes van het vak.